Humbly Present: INSTAFOREX WORLD

Posted by Nelayan Forex On April - 23 - 2013

Your dedicated compact linkage page to InstaForex - the best broker in Asia!

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

Pelayaran yang sangat panjang..

Posted by Nelayan Forex On 3/10/2010 08:51:00 PM
Entah mengapa, pelayaranku pada hari ini setakat ini kurang berhasil berbanding selalu. Padahal, sejak aku menelusuri ombak laut sedari jam 12 tengahari tadi, sekurang-kurangnya telah tiga kali aku melalui suasana yang memungkinkanku meraih laba tangkapan yang memuaskan.

Kali pertama sewaktu aku melewati wilayah perairan yang pada ketika itu sewaktu dengan Europe Open. Tautan badai cukup cantik, malangnya aku tidak sempat melabuhkan pukat. Apalah sangat yang dapat diraih dengan joran dan tebaran jala.

Kali keduanya, sekitar jam 5.00pm, pada ketika London Open. Kebetulan, setengah jam kemudiannya adalah waktu release untuk News GBP - Manufacturing Production m/m. Ia berstatus "high impact". Sayang sekali, tidak banyak positions umpan di pukatku yang dijamah oleh penghuni-penghuni laut. Umpanku pun kecil. Makanya, aku terpaksa berpuashati menaikkan pukat dengan hasil yang diperolehi walaupun ala-kadar. Alhamdulillah.. setidak-tidaknya, ALLAH masih mengizinkanku memperolehi rezekiNya hari ini.

Dan baru sahaja satu jam tadi, sekitar pukul 8.00pm, aku berpotensi untuk mendapat hasil yang baik. Pukat pun pada ketika itu telah tersangkut 5 open positions. Dibantu dengan hempasan badai yang cukup cantik, aku seharusnya mampu mendaratkan tangkapan yang sarat. Entah bagaimana, dalam kekalutan waktu itu, aku tersilap langkah sewaktu menaikkan pukat ke perut kapal. Sebahagian yang agak besar daripada hasil tangkapanku terlepas semula ke laut! SubhanALLAH! Sesungguhnya, rezeki kita adalah milik empunya diri kita ini, ALLAH Yang Maha Berkuasa. Dia yang memberi, dan Dia jugalah yang layak mengambilnya semula. Pun begitu, aku redha. ALLAH bersama-samaku, InsyaALLAH, bisik hati kecilku.

Ku lihat pada tangki menyimpan hasil tangkapan di dek kapal, setakat ini tidak sampaipun USD27.00. Alhamdulillah. Sebetulnya, ia memang masih kurang daripada sasaran harianku. Hari ini aku mensasarkan untuk memperolehi sekurang-kurangnya USD37.50 supaya selari dengan apa yang telah ditetapkan di dalam manual pelayaran kapalku.

Kini jam telahpun menghampiri 9.30pm. Tiada catatan sebarang News release yang melibatkan USD, GBP mahupun CAD pada waktu New York Open ini. Namun, aku mengharapkan agar akan ada gerakan gelombang yang kuat di saat ini pada ketika pasaran Amerika Syarikat dan Canada dibuka. Manakan tidak. Kapalku kini dalam keadaan yang agak kritikal kerana setakat ini umpan di pukat telah disambar sehingga 6 positions. Last position ialah Short Sell USD9.60! Mataku tak berkerdip memandang meter-meter "margin" & "free margin" pada dashboard di kemudi. Pada saat aku merakamkan ini, 9.32pm, aku telah menggunakan lebih daripada 6% dari keseluruhan bekalanku (GBP/USD pada 1.4936).

Ya ALLAH.. hanya padaMu layak ku berserah dan memohon pertolongan. Bantulah aku dan selamatkanlah aku Ya Rabbul Jalil.. Amin.

(Pen-off at 9.45pm, GBP/USD: 1.4925)

LIVE NOTES:
9.58pm: 7th position
10.05pm: GBP/USD 1.4963
10.10pm: 1.4946
10.15pm: 1.4942
10.20pm: 1.4948
10.25pm: 1.4954
10.30pm: 1.4953
10.32pm: 1.4958
10.35pm: 1.4953
10.38pm: 1.4944
10.40pm: 1.4950
10.41pm: 1.4942
10.45pm: 1.4948
10.50pm: 1.4945
10.55pm: 1.4941
10.58pm: 8th position
10.59pm: 1.4926
11.00pm: 1.4923 (News: USD Wholesale Inventories m/m - Low)
11.15pm: 1.4940
11.20pm: 1.4945
11.24pm: 9th position.
11.30pm: News: USD Crude Oil Inventories - Medium

TO-BE CONT'D at tomorrows' posting, InsyaALLAH.

0 Response to "Pelayaran yang sangat panjang.."

Post a Comment

    JUTAWAN FOREX at INSTAFOREX GRAND DINNER Kuala Lumpur, 2012 HUKUM FOREX by USTAZ AHMAD DUSUKI ABDUL RANI Masjid Negeri Selangor, Kuliah 11 April 2013

    (c)Mataf.net Forex and Forex Volatility

    (c)Mataf.net Forex and Forex correlation
    All rights reserved, 2010-2015. Concept and experience contents by Nelayan Forex Traderlog. Powered by Blogger.
    Google PageRank Checker Powered by  MyPagerank.Net
    Powered By Blogger

    free counters

      Forex Trading by DailyForex.com

    ..

    ..