Humbly Present: INSTAFOREX WORLD

Posted by Nelayan Forex On April - 23 - 2013

Your dedicated compact linkage page to InstaForex - the best broker in Asia!

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

Bersangka Baik Kepada ALLAH

Posted by Nelayan Forex On 3/25/2010 01:43:00 PM
Ini kisah hari semalam. Sebagaimana yang telah ku nyatakan dalam tulisan terdahulu, aku bercadang untuk turun ke laut pada sesi petang dan malamnya. Justeru, selepas sedikit rehat, sekitar setengah jam sebelum kelompok News Euro dikeluarkan, aku telahpun mengemudi Ultimate X5 membelah ombak ke tengah laut. Lebih-kurang jam 4.00pm, aku telah pun selesa bersedia untuk melabuhkan pukat.

Sementara menunggu sesaran ombak yang signifikan, sempat juga aku mencandat sotong bersulam dengan mengail sembilang laut. Hatiku berbunga-bunga kerana terdapat banyak News Euro. Fikirku, jumlah 9 News Euro itu sudah pasti mampu merancakkan sesaran ombak. Tambahan pula, ini kali pertama aku mengambilkira tiupan bayu Euro dalam percaturan pelayaran. Sebelum ini, aku hanya fokus kepada bayu-bayu GBP, USD dan CAD. Yang menariknya, sebagaimana yang telah ku nyatakan sebelum ini, tiada News GBP, USD mahupun CAD yang akan 'bertiup' pada sesi tersebut. Wah! Ini pengalaman baru, terdetik di hatiku.

Akhirnya, saat yang ku nantikan pun tiba. Sesaran ombak sekitar 30 - 50 pips mula membadai. Aku menggunakan nisbah bukaan pukat yang sederhana. Pengalaman menggunakan bukaan yang luas pada tengahmalam semalam benar-benar membuatkan ku serik.

Secara tiba-tiba, sesaran ombak yang kuat itu beralih arah! Ini mungkin disebabkan oleh tiupan bayu yang baru dari arah yang bertentangan. Aku mula resah. Ku perhatikan ia juga mempunyai magnitud sesaran yang besar seperti sebelumnya. Masa terus berlalu, satu demi satu News dikeluarkan. Pasaran kelihatan sangat aktif tetapi aku tidak mampu menaikkan pukat yang sememangnya telah sarat dengan hasil laut. Ini kerana belum sempat sesaran ombak mengenai titik threshold, arah sesaran akan kembali menyongsang! Dalam lain perkataan, seolah-olah laut ketika itu berada di dalam keadaan "hyper-ranging" dengan magnitud sekitar 50 pips!

Secara kebetulan, radas komunikasiku berbunyi. Rupa-rupanya Bert yang berada di hujung talian. Dia juga menghadapi keadaan yang sama. Tiada apa yang mampu kami lakukan, melainkan menunggu sehingga keadaan menjadi reda. Ku lihat pada jadual maklumat tiupan bayu, News Euro yang terakhir hanya akan dikeluarkan pada pukul 6.00pm. Ini bererti, hanya setengah jam selepas News itu 'released', barulah laut akan kembali tenang!

Dalam kekecewaan itu, aku sempat menjeling pada pukat yang dilabuhkan. Ia sarat dengan hasil laut sehingga 8 mata umpan! Yang lebih merunsingkanku ialah kerana aku menggunakan pukat "double non-symetrical". Ini kali pertama aku mencubanya. Sebenarnya, aku tersilap pada awalnya apabila sengaja meletakkan mata umpan tambahan pada pukat induk ketika cuba 'memikat' senangin pada awal pelayaran tadi. Apabila sesaran ombak yang pertama tadi muncul secara tiba-tiba, magnitudnya sangat besar menyebabkan aku terpaksa menyulam mata-mata umpan tambahan padanya, melayakkannya sebagai pukat yang kedua. Jadinya, setiap kali umpan di pukat induk dijamah, maka hampir setiap kali itu jugalah mata umpan di pukat yang kedua disambar! Benar, Ultimate X memang dalam situasi yang sangat kritikal! Ia harus mampu bertahan sehingga keadaan laut kembali tenang.

Jabir bin Abdullah melaporkan, dia mendengar Nabi Muhammad SAW berkata tiga hari sebelum kematian beliau, iaitu:

"Jangan saudara meninggal dunia kecuali dalam bersangka baik kepada ALLAH."

- direkodkan oleh Muslim -

Demikian benar sabda Rasullullah SAW. Petang itu, sekitar jam 7.15pm, sesaran ombak yang sangat kuat kelihatan membadai ke selatan. Alhamdulillah, rahmat ALLAH. Dengan penuh rasa kesyukuran, aku mendaratkan pukat dengan hasil tangkapan berjumlah USD60.65.

Dan sesungguhnya ALLAH Maha Pemurah lagi Maha Pengasih. Untuk sesi pada sebelah malamnya, menjelang News USD New Home Sales 10.00pm, Dia sekali lagi merahmatiku dengan tambahan hasil tangkapan sebanyak hampir USD16.00. Yang lebih indah, tangkapan kali ini adalah hasil titik peluh Girl bila mana kemudi ku serah ke tangannya sewaktu aku berehat sebentar ruku' dan sujud kepadaNya.

Terima kasih Ya ALLAH! Alhamdulillah..

0 Response to "Bersangka Baik Kepada ALLAH"

Post a Comment

    JUTAWAN FOREX at INSTAFOREX GRAND DINNER Kuala Lumpur, 2012 HUKUM FOREX by USTAZ AHMAD DUSUKI ABDUL RANI Masjid Negeri Selangor, Kuliah 11 April 2013

    (c)Mataf.net Forex and Forex Volatility

    (c)Mataf.net Forex and Forex correlation
    All rights reserved, 2010-2015. Concept and experience contents by Nelayan Forex Traderlog. Powered by Blogger.
    Google PageRank Checker Powered by  MyPagerank.Net
    Powered By Blogger

    free counters

      Forex Trading by DailyForex.com

    ..

    ..