Humbly Present: INSTAFOREX WORLD

Posted by Nelayan Forex On April - 23 - 2013

Your dedicated compact linkage page to InstaForex - the best broker in Asia!

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

Kembali Bertamu

Posted by Nelayan Forex On 4/06/2010 08:16:00 PM
Selamat bersua kembali.

Telah hampir dua minggu aku tidak bertamu di dada Traderlog ini. Terlalu banyak yang berlaku sejak sisi akhir aku bertamu sehinggalah ke detik sisi ini. ALLAH menguji, dan sebagai hambaNya tiada daya untuk kita lari daripada ujian tersebut. Kehidupanku adalah milikNya, dan hanya Dia yang layak menetapkan pengakhirannya.
Aku kembali ke tanahair pada malam hari Selasa lepas. Aku berehat seketika, dan hanya pada Jumaat, aku sempat turun ke laut untuk meraikan bayu NFP. Bayu yang tidak pernah menghampakanku sejak aku bergiat aktif bernelayan mulai Januari yang lalu. Seperti biasa, pukat "jajaran sempit" adalah pilihanku. Dan malam itu, aku seharusnya mampu mendaratkan tangkapan yang baik. Pada suatu ketika, pukatku telahpun berjaya memperolehi tangkapan sekitar USD150.00. Sayang seribu kali sayang, di saat akhir pukatku rabak kerana kelalaianku sendiri. Banyak faktor, antaranya kedegilanku menggunakan talian "broadband" berbanding "streamyx". Sememangnya di saat pukulan bayu sehebat NFP, pelayaran harus disokong oleh aplikasi ICT yang terbaik. Hanya aplikasi yang terbaik sahaja yang dapat membantu proses "sesi pelayaran & operasi tangkapan" secara on-time dan reliable. Kesudahannya, aku kerugian USD0.75. Alhamdulillah, setidak-tidaknya aku hanya perlu membayar harga kerugian yang relatif sangat kecil berbanding pelajaran yang ku perolehi dariNya.

Hari ini, aku turun ke laut buat kali pertamanya minggu ini. Semalam adalah hari cuti di dunia barat, jadi aku sengaja tidak mahu mengambil risiko. Walaupun pada awalnya perairan dijangkakan tidak begitu "bertenaga", namun sesaran keseluruhan sebesar 170 pips telah direkodkan setakat ini (8.37pm). Arah sesaran ombak ke selatan dilihat konsisten bermula dari sesi pagi sehinggalah kini, dan telahpun mencecah S3 sebelum memantul semula ke utara. Malahan aku sempat terlibat dalam dua sesi sesaran yang agak kuat sekitar jam 4.30pm (News GBP Construction PMI, Medium Impact) dan sekitar jam 7.00pm tadi.
Secara teori, aku seharusnya mampu memperolehi tangkapan yang sangat lumayan, terutamanya pada sesi sesaran yang pertama. Sayang sekali lagi, saiz umpan yang ku gunakan adalah tidak menepati nisbah piawai kebiasaan. Oleh yang demikian, ia sangat mempengaruhi hasil akhir tangkapanku. Aku terpaksa mengurangkannya bagi mengelakkan kehabisan bekalan memandangkan hari ini tiada jangkaan tiupan bayu News yang berkaitan selepas jam 4.30pm tadi.
Apapun, aku bersyukur kerana ALLAH masih mengizinkanku memperolehi tangkapan berjumlah USD33.25. Memang masih jauh daripada target harian USD45.00, namun aku gembira pelayaran ini tetap dianugerahiNya rezeki. Syukur Alhamdulillah!

0 Response to "Kembali Bertamu"

Post a Comment

    JUTAWAN FOREX at INSTAFOREX GRAND DINNER Kuala Lumpur, 2012 HUKUM FOREX by USTAZ AHMAD DUSUKI ABDUL RANI Masjid Negeri Selangor, Kuliah 11 April 2013

    (c)Mataf.net Forex and Forex Volatility

    (c)Mataf.net Forex and Forex correlation
    All rights reserved, 2010-2015. Concept and experience contents by Nelayan Forex Traderlog. Powered by Blogger.
    Google PageRank Checker Powered by  MyPagerank.Net
    Powered By Blogger

    free counters

      Forex Trading by DailyForex.com

    ..

    ..