Alhamdulillah..
Urusan menaiktaraf Ultimate X kepada Ultimate X5 telahpun selesai petang tadi sekitar jam 5.15. Kapal nelayanku itu kini mempunyai kemampuan 5000cc berbanding versi sebelumnya. Manual pelayarannya menetapkan piawai ideal 1/1000 nilai ER untuk berfungsi lebih baik dalam suasana pelayaran biasa. Pun begitu, nilai tersebut boleh ditingkat atau diturunkan bergantung kepada keperluan dan persekitaran.
Sepanjang menanti kelulusan proses naiktaraf tersebut dari pihak-pihak berkaitan, aku sempat memerhati suasana laut di luar sana. Menakjubkan! Radar menunjukkan pergerakan ombak bearish yang sangat kuat, melebihi nilai sesaran laut 120 pips! Sayang sungguh aku tidak berkesempatan menelaah dada laut pada ketika itu. Tak mengapalah, redha sahaja dengan ketentuan ALLAH. Pasti ada rahmat di sebaliknya.
Detik ini aku sedang melakukan 'trial-run' di perairan yang berdekatan. Namun, seperti yang dijangka, pergerakan laut siang tadi sudah terlalu aktif, maka kesannya malam ini tiada pergerakan yang cukup kuat untuk mengharapkan sebarang tangkapan besar. Malahan, pada jam 11.23pm ini, frekuensi arus lautan semasa yang direkodkan oleh meter di kemudi adalah -92%! Nilai setinggi itu memperlihatkan pergerakan sesaran yang agak luar biasa daripada titik awal permulaan pasaran hari ini. Sesaran laut setakat ini telah melepasi Khatulistiwa dan S1, dengan jarak sesaran keseluruhan menghampiri 195 pips!
Justeru, aku tak fikir berbaloi untuk meneruskan pelayaran. Aku lantas mengemudi Ultimate X5 kembali ke jeti. Demikianlah hidup seharian sebagai seorang Nelayan Forex. Ada ketikanya, pulang tangan kosong! Pun begitu, itu lebih baik daripada bersikap gelojoh terlalu memaksa diri untuk mencapai target harian. Sememangnya, target tersebut hanyalah sebagai garis panduan untuk justifikasi sesebuah pelayaran. Yang penting: MODAL DIKEKALKAN!
Modal kekal --> Matlamat utama.. Alhamdulillah!
Untung --> Bonus.. Alhamdulillah!
Urusan menaiktaraf Ultimate X kepada Ultimate X5 telahpun selesai petang tadi sekitar jam 5.15. Kapal nelayanku itu kini mempunyai kemampuan 5000cc berbanding versi sebelumnya. Manual pelayarannya menetapkan piawai ideal 1/1000 nilai ER untuk berfungsi lebih baik dalam suasana pelayaran biasa. Pun begitu, nilai tersebut boleh ditingkat atau diturunkan bergantung kepada keperluan dan persekitaran.
Sepanjang menanti kelulusan proses naiktaraf tersebut dari pihak-pihak berkaitan, aku sempat memerhati suasana laut di luar sana. Menakjubkan! Radar menunjukkan pergerakan ombak bearish yang sangat kuat, melebihi nilai sesaran laut 120 pips! Sayang sungguh aku tidak berkesempatan menelaah dada laut pada ketika itu. Tak mengapalah, redha sahaja dengan ketentuan ALLAH. Pasti ada rahmat di sebaliknya.
Detik ini aku sedang melakukan 'trial-run' di perairan yang berdekatan. Namun, seperti yang dijangka, pergerakan laut siang tadi sudah terlalu aktif, maka kesannya malam ini tiada pergerakan yang cukup kuat untuk mengharapkan sebarang tangkapan besar. Malahan, pada jam 11.23pm ini, frekuensi arus lautan semasa yang direkodkan oleh meter di kemudi adalah -92%! Nilai setinggi itu memperlihatkan pergerakan sesaran yang agak luar biasa daripada titik awal permulaan pasaran hari ini. Sesaran laut setakat ini telah melepasi Khatulistiwa dan S1, dengan jarak sesaran keseluruhan menghampiri 195 pips!
Justeru, aku tak fikir berbaloi untuk meneruskan pelayaran. Aku lantas mengemudi Ultimate X5 kembali ke jeti. Demikianlah hidup seharian sebagai seorang Nelayan Forex. Ada ketikanya, pulang tangan kosong! Pun begitu, itu lebih baik daripada bersikap gelojoh terlalu memaksa diri untuk mencapai target harian. Sememangnya, target tersebut hanyalah sebagai garis panduan untuk justifikasi sesebuah pelayaran. Yang penting: MODAL DIKEKALKAN!
Modal kekal --> Matlamat utama.. Alhamdulillah!
Untung --> Bonus.. Alhamdulillah!
0 Response to "Trial-run.. Ultimate X5"
Post a Comment