Aku tersenyum sendirian sambil memerhati joran yang sedang sabar menanti mangsanya. Fikiranku terimbau kepada lontaran pandangan Bert sewaktu makan tengahari tadi di Anjung. Restoran itu memang persinggahan favourite kami setiap kali selepas selesai solat Jumaat.
"Aku guna umpan kecil. Tapi bila 'duyung' menjelma, aku terus 'riding' duyung utk buka position baru! Tapi syaratnya, sebaiknya aku dah ada 'insurance' masa tu!"
Bijak, anggukku.
"Tapi, kenapa nak kena ada 'insurance' pulak?" tanyaku sambil meneguk barli ais 'kosong'.
"Iyelah. Cuba kau bayangkan kalau tiba-tiba ombak beralih arah. Masa tu 'duyung' dah tukar jadi 'dugong'. Jadi terpaksalah aku panggang dugong tu! Kalau takde 'insurance', habis aku!".
Derai ketawa kami memecah suasana. Memang bijak strategi tu.
Sebenarnya sepanjang pagi tadipun kami menghabiskan masa yang agak lama membincangkan pengalaman perit yang ku hadapi tempohari. Ibarat pengajian peringkat MBA, ia kami jadikan seolah-olah satu 'kajian kes' untuk dibuat bedah-siasat. Kami cuba merungkaikan hal tersebut secara strategik dan taktikal, berdasarkan pengalaman dan hujah logikal masing-masing.
Hasilnya, kami temui beberapa keputusan strategik yang penting yang tanpa disedari telah digunakan & berpotensi dicuba untuk sustain kapal dalam suasana sedemikian:-
1. Ketika berlakunya 'Auto-released' hasil tangkapan oleh sistem dan laut pula berada dalam suasana 'ranging':
free margin jatuh --> umpan positif dilepaskan --> modal meningkat --> free margin meningkat
2. Peluang peningkatan 'low free margin' semasa kemunculan fenomena 'duyung':
free margin jatuh --> umpan dikekalkan + riding duyung --> ekuiti meningkat --> duyung dilepaskan
--> modal meningkat --> free margin meningkat
3. Perbandingan 'jarak batu nautika' yang optimum di antara jenis kapal, kapasiti bekalan,
saiz umpan, kuantiti umpan, kaedah tangkapan dan tempoh masa pelayaran
Semoga ALLAH merahmati perbincangan tadi sebagai sebuah majlis ilmu yang bermanfaat.
Splashh!!! Tiba-tiba lamunanku terhenti dek bunyi percikan air. Sesuatu telah meragut umpan kailku. Petang ini aku sekadar bersantai merasai suasana perairan. Cuba bersedia untuk kemungkinan aku pergi lebih jauh ke tengah laut malam nanti.
Aku berserah padaMu, Ya ALLAH!
"Aku guna umpan kecil. Tapi bila 'duyung' menjelma, aku terus 'riding' duyung utk buka position baru! Tapi syaratnya, sebaiknya aku dah ada 'insurance' masa tu!"
Bijak, anggukku.
"Tapi, kenapa nak kena ada 'insurance' pulak?" tanyaku sambil meneguk barli ais 'kosong'.
"Iyelah. Cuba kau bayangkan kalau tiba-tiba ombak beralih arah. Masa tu 'duyung' dah tukar jadi 'dugong'. Jadi terpaksalah aku panggang dugong tu! Kalau takde 'insurance', habis aku!".
Derai ketawa kami memecah suasana. Memang bijak strategi tu.
Sebenarnya sepanjang pagi tadipun kami menghabiskan masa yang agak lama membincangkan pengalaman perit yang ku hadapi tempohari. Ibarat pengajian peringkat MBA, ia kami jadikan seolah-olah satu 'kajian kes' untuk dibuat bedah-siasat. Kami cuba merungkaikan hal tersebut secara strategik dan taktikal, berdasarkan pengalaman dan hujah logikal masing-masing.
Hasilnya, kami temui beberapa keputusan strategik yang penting yang tanpa disedari telah digunakan & berpotensi dicuba untuk sustain kapal dalam suasana sedemikian:-
1. Ketika berlakunya 'Auto-released' hasil tangkapan oleh sistem dan laut pula berada dalam suasana 'ranging':
free margin jatuh --> umpan positif dilepaskan --> modal meningkat --> free margin meningkat
2. Peluang peningkatan 'low free margin' semasa kemunculan fenomena 'duyung':
free margin jatuh --> umpan dikekalkan + riding duyung --> ekuiti meningkat --> duyung dilepaskan
--> modal meningkat --> free margin meningkat
3. Perbandingan 'jarak batu nautika' yang optimum di antara jenis kapal, kapasiti bekalan,
saiz umpan, kuantiti umpan, kaedah tangkapan dan tempoh masa pelayaran
Semoga ALLAH merahmati perbincangan tadi sebagai sebuah majlis ilmu yang bermanfaat.
Splashh!!! Tiba-tiba lamunanku terhenti dek bunyi percikan air. Sesuatu telah meragut umpan kailku. Petang ini aku sekadar bersantai merasai suasana perairan. Cuba bersedia untuk kemungkinan aku pergi lebih jauh ke tengah laut malam nanti.
Aku berserah padaMu, Ya ALLAH!
0 Response to "Bert dan duyungnya.."
Post a Comment